Trip ke Siem Reap, Cambodia

Halu geng! as everybody know Siem Reap adalah salah satu negara ASEAN yang wajib dikunjungi! why? sebab diorang ada ANGKOR WAT! dah baca dalam buku sejarah kan? ha kalau lupa pi bukak balik buku sejarah masa sekolah. Angkor Wat is the largest religious monument IN THE WORLD. World okay, bukan sekadar di Asia. And yeah memang besar ya amat lenguh kaki berjalan dalam tu.

So for the last 19 Oct 2018 untill 21 Oct 2018 i've been travelling to Siem Reap, Cambodia!
First of all of course I'm taking Air Asia for the flight with the price of RM282 return. Some of you mungkin kata mahal, and maybe some of you akn kata that price murah. But for me, biasa-biasa cause I beli pun 2 weeks before departure date hahaha. Hotel? I booked Naga Angkor Hotel with the price of RM75 Superior Twin Room for 2 nights! murah kannn???? yea i know and the hotel pun selesa and dekat je dengan night market. sangat2 berbaloi.

Settle beli tiket flight & hotel, I contacted Mr. Haty Ly (+85598801787) pak supir di Siem Reap. I've got it from FB group (Backpackers Buddies Malaysia) ramai yg recommend dia ni and yes bila I tgk review & feedback dkt FB dia, ramai yg kata dia sangat2 ok. So without any doubt, I terus deal dengan dia, sadly on that date dia dh fully booked but he asked from her brother's (Syakirin)help utk bawak I since I'll be travelling solo. Sewa 1 tuktuk 35USD for 3 days 2 nights. Kalau u guys pergi 4 org, boleh bahagikan 4 price tu, lebih jimat.1 tuktuk fits maximum 4 person. for me, sangat2 ok harganya cause u listkan je u nak pergi mana, then nanti dia akan bawakkan since morning till night u tak larat nak jalan lagi dah. And sangat2 recommend Syakirin ni sebab dia ni punctual gila ok! And sangat2 friendly. And Syakirin ni jugak suka bawak jalan shortcut haha so cepat je sampai.

Pak supirku selama 3 hari 2 malam, Syakirin.


So...lets start with the itinerary.

Day 1 : 19 Oct 2018

1. Artisans D' Angkor
2. The Killing Field
3. Cambodian Cultural Village -Entrance 15USD
4. Hard Rock Siem Reap

After the cultural show



Nothing much but just nak explain dekat Cambodian Cultural Village tu I stay sana since 2pm untill 6.30pm. Sangat2 berbaloi masuk sebab dia ada macam-macam Cambodian cultural show sampai dah penat nak tengok haha.

Day 2 : 20 Oct 2018

1. Angkor Wat -Entrance 37USD
2. Bayon Temple
3. Preah Khan Temple
4. Ta Prohm Temple
5. Lotus Farm -Entrance 0.50USD
6. Pub Street

Sunrise at Angkor Wat. Magnificent!


Bayon Temple

Bayaran entrance Angkor Wat 37 USD tu sekali untuk entrance temple-temple yang lain. So kena simpan helok helok tiket tu okay sebab setiap kali nak masuk temple, diorang akan minta tunjuk tiket yg kita beli tu. I bought the ticket sehari sebelum nak pergi Angkor Wat ni cause kaunter tiket nak beli jauh drpd Angkor Wat. And kalau nak tengok sunset dekat Angkor Wat, kena pergi sana seawal 5.30am. But dont worry kita serahkan saja pada pak supir yg setia. Ive spent masa dekat temple-temple ni agak lama jugak since 5.30am till 2pm mcm tu sebab temple2 ni besar ya amat and nak kena mendaki bagai. So yes, please wear proper shoes guys!

Pub Street is where I bought all the souvenirs. Fridge Magnet, flag patch & Cambodia T-Shirt. And yeaaa masass masasss (massage) perkara yg wajib dicuba bila di Cambodia. But sorry the price iols dah lupa berapa RM hahaha.



Nak snap gambar ni pun kena bayar 0.50USD okeh



Day 3 : 21 Oct 2018

1. Depart from Siem Reap to KUL

So overall budget yg I habiskan for this trip tak lebih daripada RM700 all-in including the flight ticket. Maaf sangat-sangat sebab I tak jot down berapa RM for makan and so on. But I do tukar duit RM400 sahaja masa pergi sana and bila balik ada baki berapa sen je hahaha. Makan memang dari breakfast-lunch-dinner I makan dekat halal restaurant (Siem Reap Backpacker Restaurant & Muslim Family Kitchen). Range harga every meal tu lebih kurang je macam harga makan dekat Malaysia. And I ada beli Starbucks Tumblr di airport with the price of 16 USD.

Lembu naik bukit. A must try menu when you are in Cambodia! Rasa dia bagi I biasa-biasa sahaja hahaha sorry.

This one tak igt apa nama dia.


Tips:
1. Please bawa mini fan / kipas lipat cause Cambodia sangat2 panas dan tak berangin. You guys akn cepat berpeluh.
2. Macam biasa if nak beli souvenir, please bargain!
3. If you are a coffee lover, do try Cambodian Ice Coffee. Sedap weh!

Lain-lain semua lebih kurang macam Malaysia je. hehe

So hopefully this post membantu sedikit sebanyak bagi reader yang ingin ke Siem Reap. Don't worry you dont need an extra budget to go to Siem Reap cause everything in SR are super cheap & affordable! Once again I'm so sorry sebab tak buat pecahan bajet sebab honestly I couldnt remember dah the details haha cause I pergi this trip on Oct 2018 and I updating this post on Feb 2019.

So if ada nak tanya apa-apa boleh drop your comment below okay! I'll reply a.s.a.p or you can contact me through my email : aziemahmood.am@gmail.com.

Much love, Ean.

Comments

Popular posts from this blog

Pengalaman Tukar Tiket Flight MAS & Air Asia

Trip ke Krabi, Thailand dengan bajet RM738 tanpa berjimat & last minute.

Trip to Pulau Pangkor/Pangkor Island