Cara Travel dengan Bajet Rendah!

Assalamualaikum wbt & Selamat Sejahtera buat si pembaca yang sudi singgah di blog beta. Ecewah ayat kemain.

AMARAN : Post ini adalah bagi mereka yang ingin travel sendiri dengan bajet rendah sahaja ya. Kalau nak travel guna travel agent or nak travel holiday bermewah-mewah, jangan buangkan masa anda membaca post ini. kiki.

Ok memandangkan setiap kali balik drpd travel kawan-kawan saya akan tanya berapa bajet and tanya macam mana saya boleh travel dengan harga serendah tu, so harini sy tiba tiba macam rasa terpanggil nak share dengan uolls macam mana nak travel dengan bajet rendah. Senang cerita berjimat cermat in all things. Well, maksud saya berjimat disini bukan bermaksud travel but tak boleh nak enjoy sangat ye. Tak best jugak kan. Saya pun bukanlah kaya sangat, cuma rakyat biasa yang berkeinginan untuk explore dunia dan kumpul pengalaman & memori sebanyak yang boleh di negara asing. So far alhamdulillah dah beberapa trip saya arrange semua kata murah dan saya dapat cover hampir semua tempat tempat menarik.Sebagai contoh, saya travel ke Seoul, Korea dengan bajet bawah RM1,500/person selama 7 hari dan ke Singapore (bermalam di Johor Bahru) bajet RM200/person.

Saya bukanlah travel expert, masih banyak lagi yang saya perlu belajar dan explore. Cuma tips ni sedikit sebanyak saya nak share dengan you guys semua untuk dibuat rujukan. Mana yang point point boleh pakai, gunakan lah. Agak2 point macam tak boleh pakai, abaikan sajaa hehe.


Yes. YOU DON'T HAVE TO BE RICH TO TRAVEL WELL.

Ok so lets start with....

1. Flight Tickets

BELI TIME PROMO! Unless kalau you pergi business trip and kena beli last minute. Saya pernah beli tiket biasa (tiada promo) dan masa promo. Sangat sangat jauh beza. Jika masa tu tiada promo, usha2 dulu average price berapa. Saya biasanya guna laman web spt Skyscanner untuk check rate kesemua airlines. Sebab tak semestinya Air Asia lebih murah drpd MAS. Sometimes MAS lebih murah drpd Air Asia. Dekat laman web Skyscanner tu jugak kita boleh set alert masa bila harga tiket tu tengah turun or naik. Cumanya kena standby duit tiket siap siap la kan. Kalau ada credit card lagi bagus, tapi bagi yang tiada credit card, silalah standby cash siap2. Tiket murah je, terus beli.

Sebagai contoh, saya pernah set notification untuk usha flight ke Melbourne, rata-rata harganya adalah RM1200-RM1800 pergi balik/person. Tapi promo air asia baru baru ni saya dapat harga tiket ke Melbourne dengan harga RM551 pergi balik/person. Haaa banyak gila jimat kan?? So guys, survey je dulu and tunggu time promo/matta fair baru beli untuk penjimatan berganda-ganda.

AND!!!Kalau boleh beli la awal-awal. Awal setahun pun takpe so that korang ada masa nak kumpul duit.


2. Tempat Penginapan

Cari budget hotel/hostel. Takyah la nak cari hotel 3 star ke 5 star yang mewah mewah tu. Unless kalau you kaya. Kata nak berjimat cermat kan? Air BNB juga murah. Kalau pergi ramai ramai boleh share duit sewa apartment di air bnb, but if pergi solo or berdua, saya sarankan tido di hostel je (kalau perempuan muslim, please pilih option female dorm). Sebabnya kita pun bukannya duduk hotel sangat, duduk hotel untuk tidur malam sahaja. So agak rugi jika duit tu kita laburkan banyak pada hotel. Untuk hotel, you guys boleh guna app/website Booking.com/Agoda and boleh bandingkan harga. Oh ye, location hotel juga perlu di titikberatkan juga ya. Kalau hotel jauh, takut nanti kita akan membazir pada tambang public transport pulak. Sebelum pilih hotel/hostel, please check rate,location and review.

3. Public Transport/Supir/Tour Guide

Yes. Kalau berada di sesuatu tempat, usually naik public transport memang lagi murah daripada sewa kereta/grab/uber/taxi. Trust me. Jadinya, naiklah public transport seperti bas/tram/train.

Ada juga negara yang jarak antara tempat ke tempat lain tu jauh2, contohnya di Jogja. Bila saya survey, guna perkhidmatan Supir/Tour Guide lebih jimat berbanding nak naik grab ke or public transport diorg. So saya guna supir. Kena study juga mengenai bab ini ya. Kalau lebih murah guna public transport, guna public transport, if lebih murah & berbaloi guna tour guide, kita guna tour guide.


4. Makanan

Ok yang ni kena tengok tempat jugak. Kalau di negara Islam, usually makanan halal senang dicari and murah. but if di negara bukan Islam spt UK, Korea, makanan halal semangnya mahal. Jadinya buat research dulu. If non-muslim countries, sila la bawa makanan drpd malaysia spt Brahim pack, rencah2, maggi dan sebagainya and masak sendiri di hostel. If awk pergi muslim countries, and currency rate pun ok (contoh : Indonesia,Thailand), takyah buat berat beg bawak makanan2 tu. Sometimes ada je negara yang senang nak cari makanan halal, tetapi rate dia tinggi spt Singapore. So tu untuk breakfast & dinner saya bawa bekal dr Malaysia. Cuma makan tengahari sahaja saya makan di Singapore sebab saya nak try Murtabak Rusa Singapore. hehe. Tempat2 seperti Korea, saya standby duit sikit untuk cuba street food di sana.

5. Itinerary

Pleasee pleasee pleaseee tengok google map dlu sebelum nak arrange tempat tempat menarik tu. Make sure you guys susun ikut distance drpd dekat hingga jauh. Jangan lak kau susun dr satu tempat ke satu tempat tu kejap ke utara lepas tu ke selatan lepastu ke utara balik! Nanti rugi tambang transport oii, masa pun rugi dekat atas jalan je nanti. So susun la dengan bijak. Study map betul2. and study masa perjalanan and tambang transportation untuk mengelakkan pembaziran wang dan waktu dan juga tenaga. 

6. Entrance Fee

Ini if korang ada nak masuk ke tempat-tempat yang berbayar. Please tengok online dulu tengok harga masuk berapa and tengok dekat Fave (dulu dikenali sebagai Groupon) atau mana-mana website yang selalu bagi kupon or diskaun untuk entrance fee ni. Cara ni pun boleh jimat banyak acutally.

7. Asingkan Duit mengikut Kumpulan


Saya biasanya akan asingkan and masukkan dalam sampul duit macam ni. So nanti tak adalah kita over budget. Tershopping lebih sekali tak ada duit makan. Haaaa tak ke haru jugak kan. SO kalau asingkan mcm ni kita senang nak monitor cash flow bila kita dah ada dekat negara orang.

8. SURVEY! STUDY! SURVEY! STUDY!

Last but not least, please study banyak2 and rajin rajin kan buat research sebelum pergi ke sesuatu tempat tu. Study taktik2 scam diorg and so on. Jangan sampai kena tipu terutama bab duit. 

So bila dah study semua benda sebelum pergi. SILA SIMPAN DUIT. HAHAHA. And please bawa duit extra RM300-RM500 incase kalau you guys kena pick pocket ke kena scam ke apa2. Tapi mintak dijauhkan la benda benda macam ni kan. just standby kan je. yela malang tidak berbau kan. Kalau cara saya simpan duit, every month dapat gaji tu, saya akan tukar terus duit RM ke duit negara yang saya bakal kunjungi. Saya tak tukar sekali gus. Saya tukar sikit-sikit. Sebab saya ni jenis geram tengok duit RM banyak-banyak nanti ada je terrrrrbeli benda lain. hihi. SO saya memang tak boleh simpan duit RM dulu banyak-banyak then dah nak pergi baru tukar sekali gus. NO.

Rasa macam tak cukup duit nak travel? Dont worry babeyh, beli je tiket flight dulu. Then you'll make it work. Percayalah! Kalau nak tunggu banyak duit bagi kita yg berumur 20's ni baru nak travel memang idok ler. Hang tunggu la sampai hang pencen baru boleh travel kalau gaya gitu. Itu pun kalau masa dah pencen kita sihat lagi la kan.

So semoga tips-tips ni membantu pembaca sekalian. Amik point yang membantu sahaja ok. Yang tak membantu tu abaikan je sebab cara orang lain lain kan. Tapi ini cara saya, rakyat yang biashe biashe nak explore tengok dunia ciptaan Allah ni.



If ada apa-apa persoalan, boleh je komen dekat ruangan komen bawah ni. Inshaa Allah saya reply a.s.a.p.

Thank you for reading!



Comments

  1. Salam Admin & Semua. ☺ Jika berminat nak join jom #SingaporeTour day trip dari Johor Bahru dari serendah 🔥RM109 sahaja (harga 2019) & 🌍#USSPromo Day Trip from JB murah-murah (PM for Promo).. Pakej Group bole dianjurkan.
    .
    Banyak #TiketSingapore / #TiketUss on Promo-lain2 juga menanti anda ✳Private Tour (Trip dari JB via car-alza-starex) 🚘 pun ada.. atau nak join bajet Backpackers Trip (JB-SG)? 🙌
    .
    (WHATSAPP) sis untuk info lanjut ya! 😃 HP: 🔹012-7760219 (JESS)
    .
    #LoveTravel 🔹www.facebook.com/lovetravel86
    .
    PM untuk dapatkan "Harga Special" anda ☺
    》www.wasap.my/60127760219/sgtravel (JESS)
    》www.wasap.my/60127760219/sgtravel (JESS)
    》www.wasap.my/60127760219/sgtravel (JESS)
    .
    Terima kasih [From Johor Bahru]

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular posts from this blog

Pengalaman Tukar Tiket Flight MAS & Air Asia

Trip ke Krabi, Thailand dengan bajet RM738 tanpa berjimat & last minute.

Trip to Pulau Pangkor/Pangkor Island