Trip ke Seoul, Korea dengan Bajet RM1,459 (exc flight)

Assalamualaikum wbt

Hi guys! So for the last 2 March 2018 till 8 March 2018, I've been travelling to Seoul, South Korea with budget RM1,459 (exc flight) per person! But this time without my partner. haha. Actually this trip bukan saya sorang je, but dengan 7 org lagi (4 orang berumur 60 tahun ke atas). 3 orang lagi kawan2 satu office and another 4 diorang punya family members. And this time saya lead trip ni. Kecut perut sebenarnya sebab saya akan bawa 4 org yg berumur 60 tahun ke atas but alhamdulillah semua orang puas hati & happy! Steady lah pakcik & makcik2 ni naik turun bukit, panjat tangga naik turun train & bas.

Ok so..first of all, FLIGHT. Saya beli tiket flight Air Asia on december 2017 with the price of RM860 return (KUL-ICN-KUL) with inflight meal pergi balik but exclude luggage (luggage saya beli kemudian-untuk balik je 20kg harga RM104). Mahal kan? I know. haha. So you guys boleh dapatkan tiket lebih murah drpd harga ni. Please wait untill Air Asia/MAS buat promo or time Matta Fair. How about hotel & duit belanja? Ok, untuk hotel, makan disana, shopping, T-Money for transport, entrance fee tempat2 menarik (including Zipline at Nami Island) and so on semua sekali saya habiskan RM1,409.00, itu pun balik Malaysia ada baki lagi 9,000Won.

Pecahan dia saya buat macam ni:

Makan = RM290 (80,000W)
T-Money/Transport = RM200 (56,000W) -ada lebih
Entrance+Zipline = RM269 (74,000W)
Shopping = RM350 (97,000W)
Hotel = RM350 for 5 nights

So ready for my itinerary?

Lets start!

Day 1 (02.03.2018)

Seawal jam 10am kami semua dah berkumpul di KLIA2 untuk document check & check-in luggage (not mine.haha). Then jam 2.30pm kami berlepas. Setelah 6 jam perjalanan di atas awan, jam 10.40pm (waktu korea) kami selamat tiba di Incheon Airport. Beza waktu antara Malaysia dan Korea hanyalah 1 jam sahaja. Korea awal 1 jam drpd waktu Malaysia. Memandangkan jam pun dah pkul 10.40pm, dan train last ke bandar Seoul adalah pada jam 11pm, kami decide untuk bermalam je di airport waktu tu & tunggu kedatangan kawan kami lagi sorang yg naik MAS yg akan tiba pada esok paginya.

Jangan risau tentang keselamatan anda tidur di Incheon Airport. Memang 100% selamat. Kitorang memang sampai sana terus cari port and membongkang masing2. Malam2 memang tak ramai orang mcm dekat KLIA, tapi start pkul 5am je dah ramai gila orang dkt airport tu.

Keluar je flight akan nampak board ni. yehaaa Im at South Korea~

Day 2 (03.03.2018)

1. Seoul N Hotel
2. Heunginjimun Gate
3. Seonggwak Park
4. Dongdaemun Design Plaza
5. Myeondong Street

Pagi second day kami still berada di Incheon airport, lepas geng kami sorang yg naik MAS tu sampai je dalam pukul 8am macam tu, kami terus gerak ke Seoul N Hotel Dongdaemun naik AREX ( lebih jimat berbanding KTX & Airport Bus). Kalau nak naik airport bus harga dia 10,000W per person, tapi memang senang la sebab dia tak ada stop2 ke apa. Naik AREX hanya 4,000W shj per person but ada stop2. Boleh pilih nak naik yang mana ikut bajet anda.

Around jam 10am kami tiba di Seoul N Hotel Dongdaemun (berdekatan dengan stesyen bas & train station "Dongmyo").
Bangunan hotel kami

Drop luggage sahaja dulu sebab tak boleh nak check in lagi. Dah tegang2 kan kaki kejap, then kami terus ke destinasi pertama kami iaitu Heunginjimun Gate & Dongdaemun Seonggwak Park (naik train stop dekat station Dongdaemun). dekat sini saya beli face mask 20pcs dengan harga 5,000W. Murah gila oi!

Heunginjimun Gate. Masa ni memang malas gila nak selfie sebab muka barai.

Then dalam jam 2pm kami gerak ke hotel untuk check-in. Lepas check in kami rest dulu dekat hotel, mandi2, makan and so on, lepas maghrib jam 7.30pm baru keluar semula ke Dongdaemun Design Plaza. Mashaa Allah cantik gila DDP ni serious!

Bangunan Dongdaemun Design Plaza

Ermn..sibuk la akak sebelah tu.

Then kami ke Myeondong Street untuk food hunting. Haaaa kau first day dah buat food hunting! But this time kami naik bas! haha bagi kami lagi mudah, and tak perlu nak naik turun tangga and tak perlu hidu bau "nyaman" dalam train. Tambang bas hanya 1,250W sekali naik tak kira jauh mana hang pi.

Myeondong Street - oh yes! Syurga makanan! Halal food? no hal bro, banyak makanan halal yang korang boleh jumpa kat sana, cuma cari stall yang ada tanda halal je. Harga makanan rata-rata dalam harga 3,000W-15,000W. Then pkul 10.30pm kami gerak balik ke hotel untuk rest.

Nutella Banana Pancake

Ice Cream tinggi 2,000W

Myeongdong Street

Day 3 (04.03.2018)

1. Nami Island
2. Petite France

Pagi hari ke-3 kami tak sempat nak breakfast di hotel sebab kami memang plan nak gerak awal.

Breakfast dekat koridor hotel je.
Dalam jam 8.10am lepas bfast masak sendiri kami dah gerak ke Nami Island by train. Kalau nk naik bas pun boleh but kalau ke Nami Island by bus harga dia mahal. Perjalanan lebih kurang dalam 1 jam, jam 9.30am macam tu kami dah sampai di Gapyeong Station dan terus naik shuttle bas (harga 6,000W per person) untuk ke Nami Island. Shuttle bas ni bayar sekali sahaja ya, then lepastu nak ke petite france or kawasan berdekatan free sahaja. yang penting jangan hilangkan tiket bas tu. Kalau tak memang kena bayar semula.

Tiba je di jeti Nami Island, anda boleh pilih 2 cara untuk masuk ke Nami Island.

1. By ferry
2. By Zipline (38,000W)

Saya pilih option no.2 untuk ke Nami Island. hehe sebab memang ada dalam bucketlist utk naik Zipline Nami Island tu dengan ketinggian 80 mtr dan panjang 940mtr nak ke Nami Island.

Then kami memang stay dekat Nami Island tu sehingga jam 4pm. Lama kan? memang lama sebab dekat Nami Island banyak gila spot2 amik gambar yang cun. Sempat juga kami main saki baki snow yang ada dekat Nami Island tu. hehe. merasa la jugak pegang ais kepal tu. oh lupa. Lunch kami tapau sendiri daripada hotel. Masa ni kami bawa nasi goreng disediakan khas oleh makcik Maznah. Memang padu beb sejuk2 macam tu makan nasi goreng.

Then kami gerak ke Petite France. Tak banyak yg menarik dekat sini sebab dekat Malaysia pun kita dah ada Colmar Tropicale Bukit Tinggi tu memang ala-ala macam tu jugak. Cuma yang specialnye dekat sini kita boleh masuk rumah-rumah tu and tengok design rumah orang france ni macam mana.

Then dalam jam 6pm kami gerak ke Gapyeong Station untuk balik ke Seoul.

Day 4 (05.03.2018)

1. Gyeongbokgung Palace
2. Gwanghwamun Square
3. Bukchon Hanok Village
4. Insadong
5. Itaewon (Seoul Central Mosque)

Ok pagi ni sempat breakfast dekat hotel. kikiki. untuk day 4 kami gerak keluar untuk ke Gyeongbokgung Palace pada jam 9am. Naik bas terus ke Palace. Sebelum masuk palace kami pi cari Hanbok Rental dulu. Nak jugak feeling2 korea pakai baju hanbok jalan jalan dekat istana. hehe..ok tempat hanbok rental ni betul2 sebelah bangunan palace tu. And banyak gila kedai Hanbok Rental tu. Harga paling murah 10,000W untuk 2 jam. Boleh pilih warna baju. and masuk palace secara percuma. Kalau tak, kena bayar and sorry iols tak ingat harga tiket masuk kalau tak pakai hanbok.

Around 1pm lepas pulangkan Hanbok, kami terus ke Gwanghwamun Square yang terletak betul2 depan palace tu je. Dekat situ jugak kami berhenti rest sekejap untuk lunch tapau. hehe .

Then kami terus melangkah ke destinasi seterusnya Bukchon Hanok Village. sampai je center dia tu ada tourist guide tu explain kat kami kalau nak ronda 1 village tu memakan masa dalam 2 jam. Perghh jauh rupanya. haha so kami decide untuk cancel kan je jalan jalan dekat Village tu and decide untuk pi Namsagol Hanok Village je nanti. Namsagol Hanok Village tu sama macam Bukchon Hanok Village cuma kawasannya lebih kecil and banyak aktiviti kita boleh buat dekat situ.

Next kami ke Insadong untuk shopping souvenir. dekat sini memang banyak gila jual souvenir macam set sudu korea, keychain, fridge magnet and so on and murah2. But dekat sini korang jangan beli Tshirt korea tu dulu! Tshirt korea tu pi beli dekat Namdemun Market lagi murah. Dekat Insadong sehelai 5,000W tapi dekat Namdaemun Market 3 helai dapat harga 10,000W sahaja.

Selesai shopping, bermula lah perjalanan kami yang paling mencabar iaitu ke Seoul Central Mosque yang terletak di Itaewon.

Ingatkan nak kesana mudah je, rupanya kena panjat bukit, panjat tangga, naik bas kecik masuk jalan sempit-sempit, baru la sampai ke mosque tu. fuhhhh..memang mencabar gila beb! rupa2nya masjid tu betul2 dekat puncak bukit. daripada masjid tu boleh nampak bandar Itaewon. Kami stay dekat masjid tu untuk solat jamak zohor & asar tadi dan tunggu sekali untuk solat jamak maghrib & isyak dekat masjid tu. Selesai solat, kami ke restoran Murree untuk dinner. Don't worry dekat area2 masjid ni memang banyak restoran halal.

Kimchi Fried Rice

Saya order Kimchi Fired Rice & Lipton tea total harga makan 16,000W. Selesai dinner, kami balik ke hotel.

Day 5 (06.03.2018)

1. Namsan Tower
2. Namsagol Hanok Village
3. Namdaemun Market
4. Myeongdong (repeat)
5. Chyeonggyecheon Stream

Pagi ni macam biasa lepas breakfast kami gerak ke Namsan Tower by bus. Masa ni agak sesat sikit tapi sebenarnya rasa bersyukur sesat sebab jalan dekat kawasan cantik gilaaa..lepas dah sampai tu nak naik ke Namsan Tower kami guna Cable Car dgn hargar 8,500W per person return. Sememangnya Seoul ni memang banyak tempat2 cantik!

Daripada atas ni boleh nampak Seoul City

Sebelum ke Namsagol Hanok Village, kami lunch dulu dekat Namsan Tower..memang nikmat beb makan nasi putih & sardin time cuaca sejuk. Namsagol Hanok Village tu dekat je dengan Namsan Tower. Dekat Namsagol Hanok Village tu juga saya dpt bergambar dengan burung apatah namanya and solat sekali dekat area situ.

Next, kami ke Namdaemun market untuk shopping baju. Souvenir sini agak mahal..tapi tshirt korea memang murah gila! 3 helai dpt harga 10,000W sahaja! Winter coat dekat sini pun murah2 10,000W dah boleh dapat sehelai.

Lepas puas shopping dekat Namdaemun Market, kami ke Myeongdong untuk shopping makeup pulak. Korean dengan makeup memang berpisah tiada! and makeup diorang harga murah2..boleh bandingkan la dengan harga di Malaysia walaupun jenamanya sama. Oh myeongdong ni bukan ada jual street food sahaja ya, depa jual meakeup2 and barangan branded pun ada. Tapi bila dah sampai Myeongdong semestinya saya cari lagi makanan2 pelik diorang yg saya belum rasa masa pertama kali datang myeongdong.

Lobster bakar with cheeeseeee 15,000W

After that, kami balik ke hotel untuk drop segala barang. Then ke Chyeonggyecheon Stream dimana tempat ni adalah tempat untuk chill2. and ops, kalau dah sampai dekat sini jangan pelik la kalau ternampak couple2 korean ni dok buat aksi2 yang tidak sepatutnya ditunjukkan. haha. tapi area Chyeonggyecheon Stream ni memang cantik, kalau datang sebelum jam 9pm, lampu warna warni still ada, tapi masa kami datang tu dalm pukul 9pm lebih, jadinya lampu2 tu dh tutup, tinggal lampu kuning sepanjang sungai tu je ada. but still MAGNIFICENT!

Day 6 (07.03.2018)

1. Ewha Women University
2. Hongdae
3. Yeuido Hangang Park
4. Noryangjin Fisheries Market

Our second last day in Seoul! Pagi2 dah gerak ke Ewha Women University untuk cari Dominic Perrault Architechture. Sumpah lawa! Tak pernah lagi nampak bangunan design macam ni. Oh lupa, DPA tu ada dalam universiti tu ya. SO kalau nak kesana, kena masuk universiti tu. apa lagi selfie sakan la bila dah sampai sini. hehe.

Back Gate

Dominic Perrault Architechture

Dekat area universiti tu jugak ada tempat shopping. But more to fashion shopping and they are all cheap!!!! Baju ke kasut ke bag ke memang murah gila! Saya dpt beli 2 backpack ala ala leather (but they look like a real leather i can tell you!)& 1 handbag dekat situ dengan harga 10,000W each. haha yela kan tempat budak2 universiti memang la murah.

Then kami ke Hongdae area. Sebenarnya hajat datang ke Hongdae nak pergi raccoon cafe. tapi bila dah sampai tengok ada dalam 4-5 ekor husky dog dekat dalam tu dah usha kitorang. haih terus tak jadi. Yela takut lak bila dah masuk nak pegang raccoon tu, husky2 tu semua dok melompat kat kitorang, tak memasal kena samak pulak. Jadinya, batalkan jela niat nak masuk raccoon cafe tu. sobsobs. So kami move on jela g tempat shopping area Hongdae tu. Shopping lagi =.=.

Dah puas shopping sampai beg plastik kiri kanan, kami ke Yeuido Hangang Park untuk lunch & solat dekat situ. Actually cantik gila Hangang Park ni! and ramai yang ber picnic dekat situ siap pasang khemah lagi. Selesai makan, solat & selfie di hangang park, kami ke Noryangjin Fish Market.

Kebiasaanya rakyat Malaysia datang Noryangjin Fish Market untuk beli king crab and makan dekat situ.

Tapi kami tak.haha niat datang fish market ni nak beli king crab and masak dekat hotel, tapi bila sampai sana, seekor king crab tu sampai 40,000W terus semua tak jadi beli. King Crab akan jadi mahal time winter ya. Kalau time summer dia murah 20,000W pun boleh dapat. Jadinya pakcik office ni beli Udang galah je dalam 10,000W tak silap. and yes! kami dok masak rebus udang tu dekat hotel okayy.

Day 7 (08.03.2018)

KLIA2

Our last day in South Korea. Seawal jam 4.00am kami dah tunggu bas pertama untuk ke airport sebab next flight kami ke KLIA2 adalah pada jam 9.30am. Takut terlambat kang melepas pulak flight kan. So far alhamdulillah semuanya berjalan dengan lancar, bagasi pun ngam2 je berat. hahaha. Alhamdulillah jam 3.20pm waktu Malaysia kami selamat mendarat di KLIA2.

Saya share sekali ringkasan itinerary saya.

So tu sajer yg saya boleh share. If ada apa apa persoalan feel free to drop your comment on the section below. I'll try to reply it a.s.a.p :)

1. This comment has been removed by the author.

2. as salam,mohon sis email saya di general@sweethomecandied.com phone nombor sis.saya nak whatapps or call .

3. salam . dari namsan tower ke namsagol hanok village, awak jalan kaki je ke ? jauh tak ?

1. Waalaikumusalam wbt. Hi..sy naik bas from namsam tower to namsagol hanok village sebab kawasan agak jauh if nak jalan kaki :)

4. Hai.. Boleh tau ke lobster ada cheese tu jual dkt tepi jln je ke dlm restaurant ?

1. hai..dekat tepi jalan je sis. dkt myeondong area.

5. Salam nak tanya msa nk p aipot ari nk blik tu naik bas or train? Plg awal kul bpe cz tkt flght kul 9.30 jgk tkt xsmpat

1. hi..from incheon to seoul, i naik train..from seoul to incheon i naik bas. bas paling awal jam 5.00am mcm tu, boleh check schedule bas dkt google map..but recommended naik bas lg senang.

6. Hai nak tanya kan u ckp u naik tren dri incheon ke seoul tpi kena tukar2 station. Boleh i tahu berapa and nama setiap station yg kena tukar and adakah 4800 won tu utk spnjg perjalanan or sampai stesen bru kena bayar lain

1. Hi miss, yes kalau naik train kena tukar station, station mana tu i dh lupa cause i guna guide from google map sahaja. Dkt google map dia akan bg details nk turun dkt station mana, and line apa.

7. Assalamualaikum awk! I just want to ask you about the zipline . you get entrance by zipline and how about to go back imeans waktu balik naik feri or what? So the price zipline setakat ni mmg aroung rm150 ke?

1. Waalaikumusalam wbt. Hi awk! yes harga zipline around RM150 approx ikut currency semasa. And if kita dah masuk Nami Island by Zipline, balik drpd nami island mmg free takyah beli tiket dah. And tak akan ada org check tix utk keluar dr Nami ISland tu. But to be save, nanti simpan je tix zipline tu smpai u keluar drpd Nami Island. :)

8. hai miss . nak tanya boleh ? sbb sya punya flight sme wktu dgn miss pkol 9.30 am . so sy nk tnye perjalanan ke tempat airport utk kita msuk gate tu jauh ke tidak ? sb sy tkut tk smpat

1. Hi miss Afifah, yes drpd gate nak masuk ke departure gate tu sgt jauh smpi kena naik train. So kalau nk selamat, sampai je Incheon airport tu terus je check-in. Lagipun dekat departure hall tu tak bosan sebab banyak boutique2 and stores yg boleh cuci mata kalau bosan. hehe

9. Assalammualaikum, boleh saya tahu sis masak ada dapur ke di hotel?
    Breakfast dia halal tak?

1. Waalaikumusalam wbt. Hi Hains! Hotel yg saya stay tak ada dapur so saya masak guna dapur elektrik yg kecik tu (bawa dr malaysia). Breakfast dia halal sbb dia sediakan makanan mcm roti, telur, cereal, susu, orange juice and ada juga daging (but tak berani amik). so pilih makanan yg mana yg yakin je.

10. Hye assalamualaikum. Nak tanya dekat incheon airport tu ada surau tak?

1. Hyee waalaikumusalam wbt. Incheon airport surau hanya ada dkt departure room. tapi kalau stay sana, nk subuh tu solat je dkt kawasan yg tk ramai org. :)

11. area mana yg jual jaket varsity?

1. Hi..I ada jumpa dkt JBR Bundle bandar tun hussein onn, berdekatan dgn jusco cheras selatan.

12. Hi, nk tny regarding bas balik to airport. Berapa lama perjalanan bas untuk smpai ke airport?

1. Hi..perjalanan mengambil masa around 35-45minutes.

13. assalamualaikum saya nk tye satu soalan. time dari seoul ke airport tuh awak naik bas kan. so tiket bayaran dia mcm mne. guna t money ke mse naik bas tuh?

1. Waalaikumusalam wbt Fiezza, yes guna t-money pun boleh :)

14. Masa naik zipline 2..boleh bwak beg @hp x ? Nk tgkap gmbr

1. Hi..masa nak beg boleh bawak.fon kena ltk dlm beg, tk boleh pegang kt tgn kecuali action cam :)

15. Bagaimana saya boleh hubungi tuan blog ya?

Terima Kasih.

1. hi, boleh email direct to aziemahmood.am@gmail.com. thank you.

16. thanx for the info..very good..saya n family memang plan nak g tahun ni..skrg ngah pk nak buat sendiri2 atau bayar ke travel agent..mane lg senang ye?

17. Salam Azie, nak tanya yang Noryangjin Market tu memang lobster 10,000W & King Crab 20,000 seekor ya (time bukan Winter)? Nampak sedap pula :)

18. Terima kasih sebab share!

Info memang lengkap, sangat membantu saya prepare untuk buat trip ke korea.

Btw, jemput baca entry di blog saya:
    Trip Melancong ke Kundasang Sabah

19. Assalamualaikum
    Saya nk tanya, suhu waktu tu sejuk sgt ke? Kena pakai winter coat atau spring coat?

1. Waalaikumusalam awk. haah sejuk mmg kena pakai winter coat. tu pun sy ada pakai thermal wear dkt dlm but still sejuk.huhu

20. Salam sis, boleh share itenary tak emel (abd.nurfarhana@gmail.com). Thank you in advance sis :)

21. Salam sis. Boleh share editable itinerary? Email saya: saraidylla.isbah@gmail.com. Thank you in advance!

22. Wow, it was really fun trip to Seoul, I really want a vacation to Seuol. Thank you for sharing your experiences and knowledge about holidays. Theapartmentscanggu.com

23. Assalamualaikum. Boleh email x itinerari dekat
    mamirulasraf90@gmail.com

24. Jom ke Seoul Korea 2020!!!!!! Hanya RM1970/pax termasuk flight + transport + hotel + tour guide ✈ Haaa jom cepat2 booking trip ke Seoul! Promosi valid sehingga 31/10/19. Kalau nak tahu full itinerary boleh ws di no 018-9581995 or email najwaakutravel@gmail.com.